Day 11 Narok

by Janny Huitema on mei 09, 2016

Day 11 in Kenya!

De wekker stond vanmorgen weer vroeg, want het plan was om om 9:00 vanuit Ilkerin vandaan te rijden richting Narok.

Rond 20 voor 9 schoof James nog aan bij ons voor het ontbijt. Gezellig! We waren er klaar voor om verder te reizen – toch een dag eerder dan verwacht om alsnog onze reis uiteindelijk af te kunnen sluiten met een bezoek aan Namanga. Hier vertrekken we morgen naartoe, vandaag stond in het teken van onderweg zijn naar Nairobi. Dus deze ochtend afscheid genomen van James en de anderen van ILIDP.

De wegen vanaf Ilkerin naar Narok zijn bijna onbegaanbaar, nog erger dan tussen Narok en Sekenani. Dit was dus net als de heenreis wederom een bumpy ride. Na zo veel uren op dit soort wegen vraagt het veel energie merken we.

We hebben er dit keer geen erg in, we komen namelijk rond 12:00 aan in Narok waar we voor lunch hebben afgesproken met onze goede vriend Nelson. Hij heeft namelijk de dag erna een workshop in Narok, dus onze ontmoeting kwam beide partijen goed uit.

We hadden het gezellig en evalueerden over ons bezoek aan Ilkerin. De verschillen die we hebben ondervonden tussen de Mara en de Loita Masai. Na onze lunch hebben we nog een rondje langs winkeltjes in Narok gedaan om te kijken of we iets leuks zagen.

Rond 15:00 kochten we kaartjes voor de bus naar Nairobi, en een extra stoel voor onze koffers. Deze wilde ze graag op het dak vervoeren maar dat vonden we absoluut niet tof. Ze garandeerden dat er niets mee kon gebeuren, en als iets kwijtraakte ze het wel konden vergoeden. Toen Nelson vroeg of ze die belofte wel waar konden maken was het stil. Een extra stoel voor 350 shilling (ongeveer 2,5 euro) is dan niet een overbodige luxe.

Een bus in Kenia vertrekt nooit op vaste tijden. Hij vertrekt als hij vol is. Niet vol = niet vertrekken. 16:00 gingen we dan eindelijk. Hierdoor vertrokken we niet voor de spits, maar in de spits, wat er in resulteerde dat we in plaats van 3 uur pas 5 uur later in Nairobi aankwamen om kwart over 9 ’s avonds.

Toen we aankwamen hebben we een taxi gepakt naar het hotel dat Charles gelukkig die middag voor ons heeft kunnen reserveren. De taxi chauffeur wist alleen niet waar het hotel was. We herkende de straat om de hoek van ons hotel en vroegen of hij ons er daar er uit wilde laten om het laatste stukje te lopen. We wilde gewoon na zo’n lange reis erg graag rusten en deze man was completely lost.

We checkten in en kwamen een paar minuten bij van de lange reis. Maar al snel weer in de benen, want: honger! We deden kleine boodschapjes bij de 24/7 supermarkt en vroegen een agent of hij nog een plek met goed eten had in een beetje fijne omgeving op dit tijdstip. We aten wat en gingen daarna snel terug naar de kamer om te slapen. Morgen erg vroeg op om naar Namanga!