FDF Werkmethode – Het associatiespel

Binnen de FDF maken we gebruik van verschillende werkmethodes. Dit kunnen zijn methodes die passen binnen Design Thinking, of methodes die we gebruiken binnen workshops of brainstorms. Elke maand zal Floris een methode uitkiezen en deze uitleggen, zodat ook jullie ermee aan de slag kunnen gaan.

Sommige brainstormsessies komen nergens op uit

Veel van ons hebben wel eens aan een brainstormsessie meegedaan die nergens op uitkwam. Participanten blijven stil, afwachtend, of één participant steekt een verhaal af over één concept terwijl de rest luistert, in plaats van gezamenlijk 100 unieke ideeën te genereren. Er is soms gebrek aan focus, totale verwarring kan optreden, de sfeer wordt moedeloos en participanten raken gefrustreerd. Hoe komt dat nu, en hoe kunnen we dat voorkomen?

Traditioneel onderwijs staat creativiteit in de weg

Traditioneel onderwijs leert ons op onze beurt te wachten, iedereen uit te laten spreken, en vooral: het juiste antwoord te geven. Het geven van verkeerde antwoorden wordt afgestraft en het geven van goede antwoorden beloond. Het beargumenteren van waarom jouw antwoord het juiste is – of beter dan die van een ander – levert al helemaal veel punten op! Dit zorgt ervoor dat we hebben geleerd te allen tijde ‘falen’ proberen te voorkomen.

Deze angst om te ‘falen’ staat creativiteit echter in de weg. Vernieuwende ideeën komen namelijk niet voort uit kleine verbeteringen op het bestaande, maar zij ontstaan door te experimenteren en exploreren van het onbekende, door compleet nieuwe, bizarre manieren van denken of doen te overwegen. Zelden komt zo’n idee uit het niets aanwaaien, vrijwel altijd is het een combinatie van wilde uitspattingen die samen opeens een innovatieve richting aangeven. Om dit te laten gebeuren, moeten alle bizarre ideeën wel allemaal op tafel liggen.

 

Associatiespel

Het associatiespel bevordert het maken van nieuwe connecties

Het associatiespel bereidt participanten voor om ideeën niet in goed of slecht in te delen. We manier oefenen om snel op elkaars ideeën voort te borduren en onze oordelen achterwege te laten – de selectie van wat bruikbaar is, komt in een volgende fase wel.

Het werkt als volgt: alle participanten staan in een kring. De facilitator pakt een bal, of een ander object dat je rond kunt gooien, en noemt een woord dat te maken heeft met het probleem. De facilitator gooit dan het object naar één van de participanten. Exact op het moment dat de participant het object vangt, moet deze het eerste woord noemen wat in haar/hem opkomt. Dan gooit zij/hij het object naar een andere willekeurige participant. Omdat het woord gezegd moet worden op het moment van vangen, gaat het spel heel erg snel, er is geen tijd om na te denken of het wel een ‘goede’ associatie is! Hierdoor schakelen we het filteren van vreemde associaties uit en bevorderen we het maken van nieuwe connecties.

Sommige variaties remmen het genereren van ideeën af

Een veel gehoorde variatie hierop is om niet toe te staan een woord twee keer te zeggen. Participanten die een woord noemen wat al gezegd is, zijn dan ‘af’. Alhoewel dit een favoriet is in competitieve groepen, remt dit het genereren van ideeën weer af door participanten te laten twijfelen over of hun eerste gedachte wel goed is. Tijdens een brainstorm is het meestal waardevoller geen enkele waardeoordeel te hebben, eenzelfde idee kan een tweede keer weer tot andere gedachten leiden. Als variatie kun je beter een tweede object toevoegen om over te gooien en op te associëren, zodat twee associatie-lijnen door elkaar lopen. Deze kunnen elkaar dan namelijk ook weer inspireren.

Onze laatste blog posts

Alle blog artikelen

UITGELICHT: Robin de Boer

Deze week stellen we Robin de Boer aan je voor!

15 september 2017

Conversaties over de rol van ontwerpen in Hong Kong

Floris van der Marel en Peter Joore zijn woensdag 7 juni tot en met vrijdag 9 juni naar de Design Management Academy conferentie [http://designmanagementacademy.com/dma2017/] in Hong Kong gegaan. Deze conferentie stond in het teken van ‘Research Perspectives on Creative Intersections’, of, in gewone mensentaal, de rol van ontwerpmanieren van denken en doen in andere vakgebieden.

20 juni 2017

Studenten FDF participeerden in a Global Product Design Hackathon

Van 26 t/m 28 april jongstleden werkten 18 studenten, docenten en ondersteunend personeel mee aan de wereldwijde Design Hackathon. 6 Design Factories, uit Helsinki, Porto, Chili, Bogota, Cali en Leeuwarden werkten mee. Vanuit de Frisian Design Factory werkten de deelnemers aan een opdracht van het Rode Kruis.

8 juni 2017